Historia samochodów napędzanych energią elektryczną sięga aż 180 lat. Za jednego z pionierów pojazdu elektrycznego uznaje się Thomasa Devenporta, który w roku 1834 zbudował powóz czerpiący energię z baterii Volty. Jednak w tamtych czasach ludzkość nie posiadała tak szerokiej wiedzy na ten temat jak obecnie. Pierwsze auto elektryczne powstało natomiast w 1882 roku, a za jego skontruowaniem stali Percy i Ayton. Baterie odpowiedzialne za zasilanie pojazdu ważyły blisko 45 kilogramów.
Samochód elektryczny - przełom w historii motoryzacji
Kontynuacja prac nad produkcją samochodów elektrycznych przyspieszyła na przełomie wieku XIX i XX. W 1899 roku powstał samochód o nadwoziu przypominającym kształt pocisku. Już rok później nastąpiła kolejna premiera, a konkretnie było to auto z napędem na przednią oś. Konstruktorem był Ferdinard Porsche. Na początku XX wieku rozpoczęła się masowa już produkcja Forda T, który stał za zmotoryzowaniem Stanów Zjednoczonych. Po zakończeniu II Wojny Światowej powrócono do produkcji samochodów elektrycznych. A przełomowym odkryciem był tranzystor, pierwszy pojazd, który działał na tej technologii mógł rozpędzać się aż do prędkości 96 kilometrów na godzinę.
Pozostałe samochody elektryczne
Premiera pierwszego samochodu napędzanego elektrycznie przez markę BMW miała miejsce w 1972 roku. W czasie 8 sekund mógł rozwinąć prędkość do 50 km/h. Wadą była krótka żywotność naładowanego akumulatora, maksymalny dystans wynosił 30 kilometrów. Dlatego właśnie powstały jedynie dwa egzemplarze, nie postawiono na masową produkcję. Na takie auta przyszło czekać 25 lat, a u schyłku lat 90. na rynek wszedł EV1 marki General Motors. Był to dwuosobowy samochód, ale na początku dostępny tylko dla mieszkańców Los Angeles, Tucson i Phoenix. W ostateczności jednak zrezygnowano z kontynuacji tego projektu. W latach 90. powstały pierwsze udane i produkowane seryjnie samochody hybrydowe, w 1997 roku w europejskich salonach pojawiła się Toyota Prius, a w 2008 roku Tesla - Roadster, czyli typowo sportowe auto.